Wyniki Ambra za III kwartał. Spółka przygotowuje się na czasy lepszej koniunktury konsumenckiej
Obrazek użytkownika Piotr Kwestarz
10 maj 2023, 15:56

AMBRA kontynuuje akwizycje i program inwestycyjny. Spółka przygotowuje się na czasy lepszej koniunktury konsumenckiej

Grupa Ambra podała dobre wyniki finansowe za III kwartał roku obrotowego 2022/2023. Planuje inwestycje oraz dalsze akwizycje i skupia się na rozwoju produktów premium, co daje nadzieję na dalszy wzrost mimo trudnej sytuacji rynkowej. Planuje też wypłacić dywidendę w 2023 r.

Ambra podała wyniki osiągnięte w trzecim kwartale przesuniętego roku obrotowego 2022/2023. Przychody ze sprzedaży wzrosły o 22% licząc rok do roku. Zwiększył się też zysk operacyjny z 1,1 mln zł w poprzednim roku, do 6,9 mln zł obecnie. Spółka wykazała też zysk netto w wysokości 2,6 mln zł względem straty w roku 2021/2022.

Duży wpływ na wyniki miała sprzedaż win musujących, marek takich jak DORATO, MUCHA SEKT i i ZAREA. Wysoki wzrost zanotowały sztandarowe marki grupy win spokojnych, w tym marki FRESCO, PORTADA i CONO SUR. Do wyników przyłożył się również popyt na produkty związane, z wcześniejszymi w tym roku, Świętami Wielkanocnymi.

„Nasze marki stale udowadniają swoją dobrą kondycję i siłę na rynku pełnym wyzwań. Pomimo pogarszającej się koniunktury konsumenckiej osiągają dużą dynamikę sprzedaży, a my kontynuujemy pracę nad dalszym wzmacnianiem ich wartości” – powiedział na czacie inwestorskim prezes Ambra, Robert Ogór.

Wyniki Grupy Ambra za III kw. roku obrotowego 2022/2023

Ambra_wyniki

Źródło: Grupa AMBRA

Zobacz także: Ambra publikuje raport za trzeci kwartał roku obrotowego 2022/2023

Ambra radzi sobie z ochłodzeniem konsumpcji i zwiększającymi się kosztami

Zarząd zauważa, że w ostatnich kwartałach na wyniki duży wpływ miały stale zwiększające się koszty. Wystąpił ogólny wzrost kosztów zakupu, produkcji i innych kosztów operacyjnych. Nie są zauważalne też żadne oznaki spowolnienia, czy też stabilizacji ich wzrostu.

„Największy wpływ miał wzrost cen butelek. Nie obserwujemy spadku cen w żadnej z najważniejszych kategorii. Nadal widzimy znaczną niepewność na rynkach zakupowych, a dostawcy nie są skłonni do gwarantowania cen na dłuższe okresy” - komentuje wiceprezes, Piotr Kaźmierczak.

Jednocześnie występuje zjawisko ochłodzenia nastrojów konsumenckich i tym samym spowolnienia konsumpcji. Choć w kategorii win obserwowano dotychczas większą odporność na spadki. Zarząd ma nadzieję na utrzymanie długoterminowego wzrostu konsumpcji, mimo zaobserwowanych krótkoterminowych negatywnych trendów.

„Spowolnienie konsumpcji, w tym również na rynkach alkoholi i wina ma miejsce od kilkunastu miesięcy. W warunkach słabszej koniunktury tym ważniejsza staje się kwestia relatywnej atrakcyjności oferty i efektywności operacji na tle otoczenia” - podsumowuje Robert Ogór.

Ambra stara się ograniczać skutki wzrostu kosztów poprzez podwyżki cen. Spółka już kilkukrotnie dopasowywała ceny sprzedaży do realiów rynkowych. Mimo to, poprzez wypracowane w poprzednich latach produkty marek premium, odczuwalność tych podwyżek przez klientów jest ograniczona. Daje to pole do dalszego zwiększania wyników.

„Rozwijamy segment produktów droższych, a zarazem obserwujemy mniejszą wrażliwość konsumentów w wyższych segmentach cenowych obsługiwanych w Polsce np. przez Centrum Wina. Wypadkową tych wszystkich czynników jest wyraźnie szybszy wzrost sprzedaży wartościowej niż ilościowej” - wyjaśnia Robert Ogór.

Skupienie się na strategii podnoszenia wartości produktów i marek daje efekty. Co widać w szczególności w cięższych czasach, jakie mamy obecnie. Skupienie się wokół produktów premium przełożyło się na mniejszą wrażliwość na zmiany cen wśród klientów.

„Atrakcyjność naszych produktów na tle otoczenia nie tylko rynkowego, ale całego koszyka wydatków nie ucierpiała i cieszą się one powodzeniem u konsumentów. Ten właśnie konsensus znajduje wyraz w wynikach sprzedaży, a przede wszystkim w wynikach finansowych spółki” - dodaje.

Inwestycje i akwizycje

Ambra nie zamierza rezygnować z dalszych inwestycji. Kontynuuje swój program inwestycyjny, by być przygotowanym na okresy zwiększonego popytu.

„Chcemy być przygotowani na czasy lepszej koniunktury konsumenckiej i będziemy inwestować zarówno w wydajność procesów produkcyjnych jak i pozostałych operacji” - podkreśla Piotr Kaźmierczak.

Inwestycje są przede wszystkim kierowane na wzrost efektywności i jakości produkcji oraz innych procesów.

„Oprócz inwestycji w nasze zakłady produkcyjne zamierzamy również zwiększyć inwestycje w IT. Rozpoczęliśmy prace nad wdrożeniem nowego systemu ERP, który pozwoli nam szybciej i sprawniej realizować operacje” - dodaje wiceprezes.

Grupa jest w trakcie przygotowań do planowanej akwizycji na rynku rumuńskim winiarni Domaine de Urlati. Ma ona na celu dopełnić portfolio grupy w ofercie win spokojnych w tamtym regionie Europy. Planowana akwizycja jest ważną częścią strategii Ambry na najbliższe kwartały.

„Oprócz cennych winnic własnych i wytwarzanych z nich win winiarnia odniosła sukces wytwarzając i sprzedając wina ziołowe tradycyjnego regionalnego gatunku Pellin pod własną marką Pellin de Urlati będąc liderem rynkowych tego segmentu” - zwraca uwagę prezes Robert Ogór.

Zarząd liczy też na pozytywny efekt trwającego pogorszenia koniunktury. Sytuacja na rynku może wywołać potrzeby konsolidacji rynku. Ambra zamierza skorzystać z takich możliwości przejęć, jak tylko się pojawią.

„Nadal będziemy aktywnie monitorować możliwość akwizycji na rynkach, na których jesteśmy obecni. Szczególnie jesteśmy zainteresowani aktywami, których wartość możemy zwiększyć wykorzystując nasze zasoby i know-how” - dodaje Kaźmierczak.

Zobacz także: „Nadal będziemy aktywnie monitorować możliwość akwizycji na rynkach, na których jesteśmy obecni” - relacja czatu z zarządem Grupy AMBRA

Dywidenda od Ambry w 2023 r.

Grupa Ambra regularnie wypłaca dywidendę już od ponad dekady. Jednocześnie stara się, by rosła ona nominalnie co roku. Przy okazji wyników za I półrocze zarząd podkreślił, że zamierza kontynuować ten trend. Teraz także nie widzi przeszkód do kontynuowania tej tradycji.

„Udało nam się zmniejszyć dynamikę wzrostu majątku obrotowego, a nasze zadłużenie jest tylko o 6 mln zł wyższe niż przed rokiem. Nie ma więc żadnych wydarzeń, które negatywnie wpływałyby na możliwości dywidendowe” - mówi Piotr Kaźmierczak.

W październiku 2022 r. Ambra wypłaciła rekordowo wysoką dywidendę 1,00 zł na akcję przy stopie dywidendy 4,95%.

dywidenda AMBRA

Zobacz także: Ambra stawia na rozwój organiczny i umacnianie swojej pozycji na rynku

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.