Pod wpływem wyższych od oczekiwań wyników XTB, analitycy zdecydowali się po niecałym tygodniu znów zaktualizować wyceny brokera. Spółka pokazała zarówno bardzo mocny poziom aktywnych użytkowników, jak również świetnie radzi sobie z pozyskiwaniem nowych.
Analitycy z DM Trigon pod wpływem najnowszych danych ze spółki podnieśli swoje prognozy. W najświeższej rekomendacji (z 27.04) w wyniku aktualizacji wyceny nowa cena docelowa wynosi 44 zł/akcję. Jest o 12% wyższa niż poprzednia wyliczona w zeszłym tygodniu.
Zobacz także: Analitycy widzą dalszy potencjał do wzrostu XTB. Cena docelowa w górę o 10%
Świetne wyniki za 1 kwartał 2023 r.
XTB osiągnęło wysoką dynamikę przychodów. W 1Q23 wyniosły one 531,6 mln zł (+21% r/r i +145% q/q). Oznacza to wynik aż o 51% wyższy niż przewidywano. Głównym powodem różnicy między prognozami a wynikiem spółki był wysoki poziom przychodów z marekt makingu. Analitycy oczekiwali w tym segmencie 49,4 mln zł, natomiast zgodnie z obecnymi szacunkami spółka osiągnęła na tym polu aż 202,5 mln zł. Informacje z XTB potwierdzają, że zgodnie z oczekiwaniami wynikały one z obrotu kontraktami CFD opratymi o cenę gazu, jednak jego skala zdecydowanie przerosła przewidywania.
Na poziomie EBITDA spółka pokazała 351,1 mln zł (+13% r/r oraz +468% q/q) a EBIT wyniósł 347,4 mln zł (+13% r/r i 494% q/q). Obie wartości plasują się zdecydowanie powyżej oczekiwań analityków (EBITDA +89% w stosunku do prognoz, a EBIT +91% w stosunku do prognoz). Analitycy zwracają uwagę na zdecydowane obniżenie średniego kosztu pozyskania klienta, dzięki promocji „darmowej akcji”. Koszt spadł jeszcze niżej niż oczekiwano, co dodatkowo (oprócz wysokich przychodów z market makingu) wzmocniło rozbieżność na poziomie EBITDA i EBIT w stosunku do prognoz.
XTB osiągnęło w 1Q23 302,8 mln zł zysku netto (+20% r/r oraz +502% q/q).
Źródło: DM Trigon
Bardzo wysokie tempo pozyskiwania nowych klientów
Dzięki zastosowaniu promocji „darmowej akcji” XTB udało się osiągnąć świetne tempo pozyskiwania nowych klientów. Ich liczba wyniosła w 1Q23 aż 104 tys. Oznacza to zdecydowanie wyższy poziom niż zakłada strategia opracowana przez spółkę na ten rok, której celem jest osiągnięcie poziomu 40-60 tys. nowych klientów rocznie.
Dodatkowo, analitycy zwracają uwagę na to, że w ciągu pierwszych 25 dni kwietnia spółka pozyskała już 17,6 tys. klientów. Utrzymanie takiego tempa pozwoliłoby brokerowi osiągnąć górną granicę strategii w 2 kwartale. To skłoniło analityków do podniesienia swoich długoterminowych założeń dotyczących liczby klientów.
W przypadku klientów aktywnych spółka również pozytywnie zaskoczyła. W 1Q23 ich liczba wyniosła 216 tys. Mimo, że zgodnie z oczekiwaniami liczba ta w dużej mierze składała się z klientów zachęconych promocją „darmowej akcji”, tym samym cechujących się mniejszą obrotowością, to jednak w 1Q23 wolumen obrotu w lotach wzrósł o 7% q/q. Stanowi to mocny wynik, biorąc pod uwagę predykcje analityków zakładających spadek o 2% q/q.
Źródło: DM Trigon