Kino Polska już w pełni współpracuje z Canal+. Pierwsze efekty widać w wynikach za 2023 rok
Obrazek użytkownika Piotr Kwestarz
25 kwi 2024, 17:00

Kino Polska już w pełni współpracuje z Canal+. Pierwsze efekty widać w wynikach za 2023 rok

Kino Polska zaprezentowało dobre wyniki finansowe grupy i kontynuuje rozbudowę swojej oferty programowej. Spółka uczestniczy też w kontrowersyjnym, z punktu widzenia akcjonariuszy, programie grupy kapitałowej Canal+ w ramach tzw. cashpoolingu, który jest formą pożyczania na procent nadmiaru gotówki spółki dla innych podmiotów grupy. Operacja ta budzi wiele wątpliwości, lecz zarząd wyjaśnia jej zalety dla Kino Polska oraz wskazuje na brak wpływu cashpooling na politykę dywidendową.

Wyniki Kino Polska za 2023 r.

W 2023 roku, Grupa Kino Polska odnotowała poprawę wyników finansowych. Przychody firmy wzrosły, a zysk netto po raz pierwszy przekroczył poziom 50 mln zł. Przychody z działalności zagranicznej również wzrosły, co stanowiło 35,1% całkowitych przychodów spółki, zwiększając się z 34,3% w poprzednim roku przede wszystkim dzięki rozwojowi marki FilmBox oraz kanałów tematycznych na rynkach międzynarodowych.

"Generalnie odnotowaliśmy wzrosty wszystkich kluczowych wskaźników finansowych" - potwierdza Katarzyna Woźnicka, członkini zarządu i CFO Kino Polska.

Czwarty kwartał 2023 roku przyniósł jednak mieszane rezultaty dla poszczególnych segmentów Grupy Kino Polska. Stopklatka zanotowała około 4% wzrost przychodów rok do roku, co Katarzyna Woźnicka opisuje jako "przełamanie trendu z 2023 r. i presję wynikającą z efektów refarmingu". Z drugiej strony, segment FilmBox doświadczył spadku sprzedaży z tytułu emisji o 1,0 mln zł r/r. Woźnicka wyjaśnia, że spowodowane to było mniejszą obecnością na rynku tureckim oraz zmianą sposobu rozliczania z jednym z operatorów w Rumunii.

„Miniony rok oceniamy pozytywnie. Jednocześnie cały czas pracujemy intensywnie i mierzymy się z wyzwaniami związanymi np. z oglądalnością. Funkcjonujemy w końcu na bardzo konkurencyjnym rynku. (…) Obecnie skupiamy się nad odbudową grupy subskrybentów w Rumunii.” – wyjaśnia CFO.

Początek 2024 roku, według słów zarządu, stabilizuje sytuację grupy. Jak zapewnia Woźnicka: "rynek wygląda stabilnie, bezpiecznie z naszej perspektywy". Szczegóły dotyczące wyników pierwszego kwartału 2024 roku mają zostać przedstawione 16 maja.

Kino Polska korzysta też już w pełni ze współpracy z Grupą Canal+.

"Efekty naszej współpracy widać już w wynikach za 2023 r.," - podkreśla Katarzyna Woźnicka.

Dzięki doświadczeniu w tworzeniu i zarządzaniu kanałami telewizyjnymi oraz serwisami SVOD, spółka miała kluczowy udział w uruchamianiu nowych kanałów pod marką CANAL+ w Europie. Przykłady obejmują wsparcie przy tworzeniu platformy streamingowej i kanału CANAL+ Actio n w Czechach oraz rozwijanie oferty CANAL+ w Holandii.

"Segment Produkcja kanałów telewizyjnych wzrósł w 2023 r. o 123% r/r" – zaznacza Woźnicka.

Zobacz także: Sprzedaż Profitroom upraszcza strukturę cyber_Folks. Transakcja zwiększa potencjał inwestycyjny i dywidendowy spółki

Plany rozwoju

W 2024 roku Grupa Kino Polska kontynuuje rozbudowę swojej oferty programowej, wnosząc nowe treści do ramówek swoich kanałów. Jak podkreśla zarząd, już na początku roku widzowie mogli cieszyć się premierową emisją nowego sezonu „Kabaretowych przebojów” oraz debiutem programu „Przepis na hit” na antenie Zoom TV. Stale poszerzająca się oferta programowa obejmuje różnorodne formaty, które mają na celu przyciągnięcie i zainteresowanie szerokiego grona odbiorców.

„Szykujemy już kolejne nowości, o których z pewnością będziemy informować na bieżąco” – zapowiada CFO Kino Polska.

Grupa Kino Polska, będąc częścią Grupy Canal+, skupia się również na promocji polskiej kinematografii na arenie międzynarodowej. Dzięki współpracy z Canal+ i dostępu do rozległej sieci dystrybucji, spółka ma możliwość prezentacji rodzimych produkcji filmowych i telewizyjnych na nowych rynkach.

„Staramy się w najbardziej efektywny sposób wykorzystać treści na wielu rynkach, sięgając do naszej bazy licencji. Tworzymy własne treści by jak najlepiej wykorzystać potencjał naszych kanałów” – zaznacza Katarzyna Woźnicka.

Na rynku reklamowym, 2024 rok zapowiada się również obiecująco dla Grupy Kino Polska. Pozytywne sygnały z gospodarki i rynku reklamowego, jak wskazuje Katarzyna Woźnicka, dają powody do optymizmu:

„Eksperci z Publicis Group spodziewają się w bieżącym roku podobnej dynamiki, zakładając dla całego rynku reklamowego wzrosty na poziomie około 6,8%, zaś w przypadku telewizji, zwiększenie inwestycji reklamowych o około 3,5%.”
 

Kurs akcji Kino Polska od początku 2023

Kino Polska (2)

Cashpooling a dywidenda

System cashpooling stosowany przez Kino Polska wpływa na elastyczność finansową Grupy. Jak wyjaśnia Katarzyna Woźnicka, CFO firmy, cashpooling umożliwia codzienne zarządzanie nadwyżkami gotówkowymi spółki, które są lokowane jak lokaty overnight na bazowych stawkach WIBOR1M, EURIBOR, SOFR, w zależności od waluty.

„Nadwyżka gotówki z rachunków spółki powyżej ustalonego limitu każdego dnia udostępniana jest do cashpool” - mówi Woźnicka

Dzięki cashpooling, Kino Polska zyskuje możliwość redukcji kosztów zewnętrznego finansowania oraz poprawy płynności finansowej.

"Dzięki cashpool nie ma konieczności korzystania z finansowania zewnętrznego – jeżeli będzie taka potrzeba" – zaznacza.

Cashpooling nie ma też bezpośredniego wpływu na politykę dywidendową Kino Polska. Jak informuje Woźnicka: "Zarząd podejmując decyzje o wypłacie dywidendy i ustalając jej wysokość bierze pod uwagę przede wszystkim kondycję finansową Spółki i jej potrzeby inwestycyjne." Chociaż decyzja o wysokości dywidendy jest niezależna od udziału w mechanizmie cashpoolingu, to jednak dostęp do dodatkowych środków finansowych z cashpool zwiększa elastyczność finansową, co może wpływać na możliwość zwiększenia dywidendy, jeśli spółka uzna to za strategicznie korzystne.

Zobacz także: ,,Odnotowaliśmy wzrosty wszystkich kluczowych wskaźników finansowych" - relacja z czatu z członkinią zarządu i CFO Grupy Kino Polska

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.