Krynica Vitamin liczy na ożywienie koniunktury na rynku napojów | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
26 kwi 2024, 09:50

Krynica Vitamin liczy na ożywienie koniunktury na rynku napojów

Krynica Vitamin, jeden z największych polskich producentów napojów bezalkoholowych i spirytusowych, wypracowała 359 mln zł przychodów w 2023 roku - w porównaniu do 377 mln zł przychodów w 2022 roku. Krynica Vitamin odnotowała 11,6 mln zł EBITDA, wobec 30 mln zł 2022 roku, a także stratę netto w wysokości -6,7 mln zł, wobec 13 mln zysku netto w 2022 roku. Ważnym wydarzeniem dla spółki było podpisanie w ostatnich dniach ugody w toczącym się od blisko 3 lat sporze z kontrahentem.

- Zakończenie sporu z kontrahentem pół roku przed spodziewanym rozstrzygnięciem w arbitrażu otwiera nam drogę do pozyskania finansowania na dalszy rozwój. Wynikiem ugody jest jednorazowy odpis w wysokości 12,1 mln zł, co ma kluczowy wpływ na ujemny wynik netto. Poza tym, 2023 rok upłynął pod znakiem dwucyfrowej inflacji, wysokich stóp procentowych, drogich surowców i opakowań aluminiowych potrzebnych do produkcji napojów, skokowego wzrostu cen energii, rosnących kosztów osobowych oraz dużej wrażliwości konsumentów na ceny. Te czynniki miały wpływ na niższy o niemal jedną trzecią wolumen produkcji napojów, co z kolei ma odzwierciedlenie w spadku przychodów oraz zyskowności – mówi Piotr Czachorowski, prezes zarządu Krynicy Vitamin.

Celem Krynicy Vitamin na 2024 rok jest poprawa rentowności biznesu. Spółka rozwija relacje biznesowe z obecnymi klientami i poszukuje nowych kontrahentów w Polsce i Europie, a także na rynkach, na których dotąd nie była obecna.

- W 2023 roku tworzyliśmy nowe koncepty napojów, automatyzowaliśmy zakład produkcyjny, zainwestowaliśmy 10 milionów złotych w 2023 roku w rozwój. Te działania wzbogacają naszą ofertę, podnoszą jakość usług i pozwalają utrzymać dyscyplinę kosztową. Liczę na ożywienie na rynku napojów. Polska gospodarka nabiera rozpędu, a konsumpcja ma być głównym czynnikiem wzrostu. Z optymizmem patrzymy w przyszłość, mimo wielu wyzwań, również legislacyjnych. Za nami wejście w życie 1 stycznia br. zakazu sprzedaży napojów energetyzujących dla osób poniżej 18. roku życia, co uderzyło w tę kategorię, przed nami wprowadzenie 1 stycznia 2025 roku systemu kaucyjnego dla napojów w opakowaniach aluminiowych, PET i szklanych – dodaje Piotr Czachorowski.

2023 to drugi z rzędu rok, w którym dominowała sprzedaż krajowa, stanowiąc ponad 53 proc. udziału. W minionym roku głównym rynkiem eksportowym Krynicy Vitamin były Niemcy (29 proc.), spółka sprzedawała napoje do Czech, Szwecji, Niderlandów, Chile i Wielkiej Brytanii.

Krynica Vitamin wyprodukowała w 2023 roku 333 mln sztuk napojów. Pod względem wyprodukowanego asortymentu w ubiegłym roku dominowała sprzedaż napojów energetyzujących, które stanowiły połowę przychodów ze sprzedaży, a także napojów gazowanych. Pod względem opakowań, najwyższy udział miała sprzedaż napojów w puszkach aluminiowych (prawie 80 proc. udziału), nadających się do ponownego przetworzenia.

Krynica Vitamin od niemal 30 lat kreuje rynek napojów w Polsce, tworząc innowacyjne produkty, będące odpowiedzią na trendy konsumenckie. Przewagą rynkową Spółki jest elastyczność, kompleksowość usług i bogata biblioteka receptur napojów.

Źródło: Spółka, #KVT

Zobacz także: Krynica Vitamin SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości