Koszty transportu morskiego na rekordowych poziomach. Ceny frachtu są bardzo wysokie, a światowa gospodarka jest coraz bardziej rozgrzana
Obrazek użytkownika Wioletta Hass
18 cze 2021, 07:00

Transport staje się rekordowo drogi, światowa gospodarka jest coraz bardziej rozgrzana

Usługi transportowe nie wróciły jeszcze do wyników sprzed pandemii COVID-19, ale w kwietniu br. popyt, podaż oraz stawki, odnotowały skokowy wzrost rdr. Przyjrzyjmy się bliżej rynkowi usług transportowych.

Kwietniowe poziomy indeksów transportowych (popyt, podaż, stawki) pokazują znaczący wzrost w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Mamy tutaj efekt bazy, bo okres marca- kwietnia ub.r. to był czas największych lock-downów w całej Europie, które przez pewien czas obejmowały również zakłady przemysłowe. Granice państw zostały wtedy zamknięte, albo przynajmniej mocno ograniczony został przepływ towarów przez nie, więc doprowadziło to do zastoju na rynku transportowym.

Jednakże nie da się ukryć, że koszty transportu międzynarodowego rosną także ze względu na rozgrzewającą się coraz bardziej światową gospodarkę. W tym roku obostrzenia w zakresie pracy zakładów przemysłowych nie są równie daleko idące, jak w zeszłym roku, a ograniczenia w ruchu na granicach nie obejmują już kierowców zawodowych.

Zobacz także: Najwyższa inflacja w Polsce od ponad roku. Wskaźnik CPI może jeszcze rosnąć

Koszty transportu morskiego wystrzeliły w kosmos

Zacznijmy od transportu morskiego. Spójrzmy na Baltic Dry Index, ujmujący zmiany w cenie frachtu morskiego (agreguje średnie ceny transportu surowców odbywającego się drogą morską) i będący jednocześnie dobrym miernikiem światowej koniunktury gospodarczej. Na początku maja osiągnął on najwyższy poziom w historii.

Notowania Baltic Dry Index – 5 lat

wzrostowe indeksy frachtu

Źródło: Bloomberg

Nieprawdopodobnie wręcz wzrosły w ciągu kilku miesięcy koszty frachtu w Chinach. Fabryka świata, jak nazywany jest ten kraj, pracuje już pełną parą.

Zobacz także: Największy wzrost cen od 2008 roku. Cały świat zmaga się z poziomem inflacji niewidzianym od lat

Samoloty pasażerskie przerabiane są na transportowe

Również w powietrzu dzieję się dobrze. Zapotrzebowanie na transport drogą powietrzną jest tak duże, że uziemione samoloty pasażerskie przemieniono na frachtowce. Jednakże i tak występuje około 13-proc. luka podażowa.

Jak donosi nowojorski FreightWaves, popyt na fracht lotniczy jest tak duży, ponieważ w ujęciu globalnym produkcja osiągnęła najwyższy wskaźnik PMI od 10 lat, aż 55 pkt. Według prognoz Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego popyt na ładunki lotnicze podskoczy w tym roku o 13% r/r, a co nawet ważniejsze, będzie o blisko 3% wyższy, niż 2019 r.

Wzrosty cen frachtu widoczne są na całym świecie. Zapewne ten trend będzie utrzymany, wraz z luzowaniem obostrzeń w kolejnych krajach, a tym samym wraz ze wzrostem konsumpcji. Eksperci wskazują, że powinien rosnąć popyt oraz podaż w ramach usług transportu powietrznego, ale jeszcze przez pewien czas nie należy spodziewać się wyników jak sprzed pandemii. Najbliższe ciepłe miesiące powinny pozwolić na odbicie branży transportowej.

Zobacz także: Rynek e-commerce jeszcze nigdy nie miał się tak dobrze i to pomimo że pandemia wyhamowała

Stawki w transporcie kołowym znacznie wzrosły rok do roku

Wzrost kosztów transportu widać także w Polsce. Stawki w branży usług transportowych samochodowych są na ten moment większe, niż 2 lata temu. Na trasie z Polski do Niemiec w kwietniu br. było to 108 pkt. vs 80 pkt. w kwietniu 2020 roku. Znacznie większa różnica jest w przypadku Wlk. Brytanii (116 pkt. - kwiecień tego roku, 88 pkt. - kwiecień ub.r..

Mediana indeksu stawek za transport dla pojazdów > 16 t (pkt.)

Trasakkwiecień 2019 r.kwiecień 2020 r.kwiecień 2021 r.
Polska-Niemcy12766108
Polska-Niderlandy10246126
Polska-Czechy1237595
Polska-Włochy11833114
Polska-Francja12133113
Polska-Wielka Brytania1194895
Polska-Rosja11742109

Źródło: metrix.trans.info

Mediana podaży transportu w kwietniu br. na trasie Polska-Niemcy to około 108 pkt., tymczasem rok wcześniej było to 66 pkt. Podobne różnice są widocznie na trasach do Holandii, Włoch czy Francji.

Mediana indeksu podaży transportu dla pojazdów > 16 t (pkt.)

Trasakkwiecień 2019 r.kwiecień 2020 r.kwiecień 2021 r.
Polska-Niemcy12766108
Polska-Niderlandy10246126
Polska-Czechy1237595
Polska-Włochy11833114
Polska-Francja12133113
Polska-Wielka Brytania1194895
Polska-Rosja11742109

Źródło: metrix.trans.info

Z popytem na transport kołowy jest podobnie, jak w przypadku podaży. Kwietniowa mediana znacznie się podwyższyła, w porównaniu do kwietnia zeszłego roku, co nie zmienia faktu, że daleko jej do wyników sprzed pandemii.

Mediana indeksu popytu transportu dla pojazdów 16 t (pkt.)

Trasakkwiecień 2019 r.kwiecień 2020 r.kwiecień 2021 r.
Polska-Niemcy12766108
Polska-Niderlandy10246126
Polska-Czechy1237595
Polska-Włochy11833114
Polska-Francja12133113
Polska-Wielka Brytania1194895
Polska-Rosja11742109

Źródło: metrix.trans.info

Zobacz także: Spółki z GPW które skorzystają na programie Polski Ład

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.